کد مطلب:211434 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

مغز در لوله های استخوان
فرمود ای مفضل فكر كن كه چرا مغز نازك را در میان لوله های استخوان مضبوط گردانیده تا آن را حفظ كند و ضایع نشود؟ چرا خون سایل را در رگها جریان داده و محصور نموده كه خارج نشود مانند آب كه در ظرفها جای دهند مگر برای آنكه ضبط نمایند كه از بدن بیرون نرود یا به جاهای غیر مناسب جاری نگردد.

فرمود چرا ناخنها را در اطراف انگشتان قرار داد؟! برای آنكه دستها و پاها را نگاه دارد و میان گوشها را پیچیده قرار داده مانند زندانها و دخمه ها برای آنكه آواز و صدا در آن جاری می شود تا به پرده گوش كه محل قوه سامعه است برسد و سورت آن شكسته گردد و ضرری متوجه او نشود.

فرمود چرا خداوند این گوشتها را بر رانها و نشیمن گاه او قرار داده؟ برای آنكه در نشستن آزاری نبیند چه اگر مریض و ناتوان شود بدنش كاهیده می گردد و این گوشتها را نرم و حامل بدن قرار داده است كه فاصله زمین و اعضاء لطیفه بدن او گردد.

فرمود كی آدمی را نر و ماده قرار داده و برای توالد و تناسل آماده كرد و صاحب امل و آرزو و عقل و خرد قرار داده تا با تحصیل به كمال برسد.

فرمود ای مفضل كی آدمی را قدرت و تفكر كار كردن داده است و كاركن آفریده و محتاج به حمایت یكدیگر قرار داد و بعد رفع حاجت او را خلق كرد و به فهم و فراست مخصوص



[ صفحه 295]



گردانیده و راه چاره تعلیم كرد و نیروی چاره عطا كرد و به نیاز و راز و سنت آوری آن رهبری فرموده - و همه اینها حجت است كه بر خلق تمام كرده تا او را بشناسند و در عین حال متكفل امر او گردیده تا در كارهائی كه ناچار می شود و درمانده می گردد خداوند امورات او را اصلاح فرماید -آیا این همه الطاف خفیه و نعمتهای پنهانی و آشكار برای خداشناسی كافی نیست؟! آیا این عالم و این آدم از طبیعت بی شعور به وجود می آید و كارخانه به این عظمت خود به خود پیدا می شود تبارك الله عما یصفون.